OSCAR-VEIKKAUKSET!

SE ON TÄÄLLÄ!


Nimittäin Oscar-gaala! Kohta alkaa porukkaa lipumaan punaiselle matolle ja Chris Rock pääsee irti Dolby Theaterin lavalla, joten on korkea aika laatia tämän vuoden Oscar Ballot, eli Oscar Veikkaus. Pikku pikku perustelut lienevät paikallaan, joten yritän parhaani. Tämä oli komeasti ensimmäinen vuosi, kun onnistun katsomaan KAIKKI Parhaan Elokuvan Ehdokkaat ennen Oscareita, tämähän käy ihan työstä. Mutta pidemmittä puheitta...

Paras Elokuva

Parhaan Elokuvan Oscarista kisaa kahdeksan aivan törkeän kovaa elokuvaa. Kun kävin sunnuntaina katsomassa vielä Roomin, niin mietin itsekseni etten pysty edes päättämään mikä elokuvista voisi olla kaikken paras. Oikeastaan minulla on kaksi suosikkia, joista toisessa casting ja näyttelijätyö ansaitsisivat Oscarin samasta syystä kuin muutama vuosi sitten Argossa. Lisäksi elokuvan aihe on hyvin arka, vaikkei suoraan suomalaisia kosketakaan. Elokuva on tietysti Spotlight. KUITENKIN, ohjaustyön ja käsikirjoituksen, sekä käsittämättömän monimutkaisen teeman avaaminen katsojalle tavalla, jolla tämä toinen suosikkini hommansa hoiti, menee mahdollisesti vieläkin pidemmäle tässä kisassa. Elokuvan aihe koskettaa lisäksi muitakin kuin amerikkalaisia. Siksi ehdokkaani on kahden uusintakierroksen jälkeen The Big Short.

VOITTAJA: The Big Short

Paras Ohjaus

Ajattelin, että tänä vuonna ohjauksella on ollut monessa elokuvassa niin merkittävä osa, etten osaisi tätäkään päättää. Alejandro G. Iñarritu, Adam McKay, Tom McCarthy... Näistä kolmesta vain Iñarritulla on Oscar-voitto tilillään, kolme voittoa itse asiassa. Viime vuonna Ohjauksesta, Käsikirjoituksesta ja Parhaasta Elokuvasta - Birdmanista. Salama harvoin osuu kahta kertaa peräkkäin samaan paikkaan, vaikka The Revenant onkin loistava elokuva. Arvostan sitä, kuinka McCarthy sai Spotlightissa sellaisen näyttelijäjoukon pelaamaan niin hyvin yhteen, vaikka toisaalta Parhaan Elokuvan ohjaaja on myös usein saanut palkinnon itse ohjaustyöstäänkin. Oscareita on jaettu 87 kertaa ja peräti 63 kertaa Parhaan Elokuvan voittaneelle elokuvalle tai sen ohjaajalle on lohjennut myös Parhaan Ohjauksen Oscar. Uskon tässä puhtaasti tilastoihin ja siihen, että The Big Shortin komedialla terästetty talouskurimuskeitos on yksinomaan Adam McKayn ansiota.

VOITTAJA: Adam McKay (The Big Short)

Paras Mies- ja Naispääosa

Tänä vuonna näissä ei tarvitse kauaa arpoa. Leonardo DiCaprio ja Brie Larson tekivät elämänsä roolisuoritukset ja ovat putsanneet pöydän kaikissa aiemmissakin palkintogaaloissa, joten vaihtoehtoja ei oikeastaan ole kuin nämä kaksi. Leollahan palkintoja ja ehdokkuuksia ja loistavia rooleja on jo aiemminkin, mutta eritoten Larson tekee Roomissa uran suuntaa määrittävän roolin, josta hänet tullaan muistamaan aina. Jos jotain haastajia haluaa hakea, niin Jennifer Lawrence ja Bryan Cranston ovat myös omissa rooleissaan keränneet kehuja. Cranstonin Trumbo on ainakin elokuvana ja roolina sellainen, mitä Akatemia rakastaa, joten jos Leo ei voittoa vie, niin Cranstonille Oscarin kyllä soisi.

VOITTAJAT: Leonardo DiCaprio (The Revenantja Brie Larson (Room)

Paras Mies- ja Naissivuosa

Joissakin elokuvissa pääosaroolin esittäjä ei välttämättä saa lainkaan Oscar-ehdokkuutta pääosakategoriassa, vaikka sen olisi ansainnut. Esimerkiksi Alicia Vikander oli mielestäni yhtä lailla pääosassa The Danish Girlissä, kuin Eddie Redmaynekin, mutta sivuosaehdokkuus on ruotsalaiselle kuitenkin täysin oikeutettu. Carolissa sekä Cate Blanchett, että sivuosakategoriaan pudotettu Rooney Mara olisivat samoin ansainneet yhdessä Pääosaehdokkuuden. Haluaisin antaa palkinnon Rooney Maralle, mutta myös Vikander kelpaa mainiosti. Tasainen kategoria joka tapauksessa. 

Miessivuosan palkinnosta kamppailevat mielestäni vain Sylvester Stallone ja Mark Rylance. Näistä herroista Rylance voitti BAFTAn, kun Stallone ei ollut edes ehdolla. Muutoin palkinnot ovat tippuneet Syltyn haaviin ja niin uskomatonta kuin se onkin, niin Sylvester Stallone saa Miessivuosapalkinnon myös Oscareissa - kyllä, Rocky Balboan roolista.

VOITTAJAT: Sylvester Stallone (Creed: Legacy of Rocky) ja Alicia Vikander (The Danish Girl)

Parhaat Käsikirjoitukset

Parhaan Alkuperäisen Käsikirjoituksen Oscariin on oikeastaan myös vain yksi vaihtoehto. Spotlight nousee kaikkien muiden ohitse, vaikka myös Inside Outista olen kuullut paljon hyvää. Tunteiden profiloiminen hahmoiksi on ollut ilmeisen onnistunutta Disneyn uusimmassa, joka on ehdolla myös Parhaan Animaation sarjassa. Silti pidän vastaukseni ja annan palkinnon Spotlightille, koska muutoin niin loistava elokuva saattaisi jäädä kokonaan ilman palkintoja, mikäli ei Elokuvasta ja Ohjauksesta niitä saa.

Paras Adaptoitu Käsikirjoitus onkin kinkkisempi. Brooklyn ja Carol ovat upeita aikalaiskuvauksia, eikä Roominkaan käsikirjoitusta voi moittia. Kuitenkin uskon, että The Big Short ja sen voittokulku jatkuvat tässäkin kategoriassa. Voitto siis Charles Randolphille ja Adam McKaylle.

VOITTAJAT: Josh Singer ja Tom McCarthy (Spotlight) ja Charles Randolph ja Adam McKay (The Big Short)

Paras Animaatio

VOITTAJA: Anomalisa (Charlie Kaufman)
Näkemistäni kahdesta ehdokkaasta nerokkaampi ja kun stop-motion tekniikalla saadaan toteutettua näin aito ja inhimillinen animaatio, niin siinä jäävät niin Inside Out kuin Marnie - Tyttö Ikkunassakin kakkoseksi.

Paras Dokumentti

VOITTAJA: Amy (Asif Kapadia)
Olen kuullut tästä vain hyvää, joten en sen enempää perustele näkemättä. Jo useissa yhteyksissä palkittu teos Amy Winehousesta ansaitsee myös Oscarinsa.

Paras Vieraskielinen Elokuva

VOITTAJA: Saul Fia - Son of Saul (Unkari)


Muita voittajia en ala arvailemaan, koska en rehellisesti tiedä jostain puvustuksesta tai meikkaamisesta yhtään mitään. Toivon todella menestystä Brooklynille, Spotlightille, Roomille ja uskon, että The Revenant ja Mad Max: Fury Road keräävät kilpaa "pikkupalkintoja". Punainen Matto on jo tulessa joten aamulla lisää tekstiä, nyt nautitaan!

Share this:

CONVERSATION

0 kommenttia:

Lähetä kommentti