Palkintopöhinää: OSCAR-EHDOKKUUDET!

Ihminen!

Helmikuun viimeinen päivä, sinne on vielä matkaa ja useita mielenkiintoisia palkintoja jaetaan ennen sitä. Siellä se maali kuitenkin häämöttää, suuri finaali, 88. Oscar-gaala! Nyt on myös itse tapahtuman ja Chris Rockin juonnon lisäksi jotain mitä odottaa, kun Elokuva-akatemia julkisti ne elokuvat ja tekijät, joiden kesken elokuva-alan kiinnostavimmat palkinnot jaetaan helmikuun 28. päivä Dolby Theaterissa, Kaliforniassa. Nostan joitain omaan silmääni pistäneitä poimintoja tähän tarinaan ja koska kyse on Oscareista, niin jonkinlaiset omat suosikkini nostan myös framille, vaikkei tämä vielä varsinainen Oscar Ballot olekaan, vain vasta ensireaktio.

Paras Elokuva

Jo loppukesällä puhuttiin paljon siitä, kuinka hyvä ja mahtava Mad Max: Fury Road on. Puhuttiin jopa "vuoden parhaasta elokuvasta", eikä se aivan metsään mennytkään, sillä Tom Hardyn tähdittämä ja George Millerin ohjaama silmäkarkki sai Golden Globe -ehdokkuuden jatkoksi paikan Parhaan Elokuvan Oscar -ehdokkaiden joukossa. Ennakkosuosikkina kisaan lähtenee kuitenkin jo GG:n voittanut The Revenant, jonka ohjauksesta vastaa tietysti Alejandro G. Iñarritu. Suurimmiksi haastajiksi on ennakoitu MM:FR :n ohella Tom McCarthyn ja Josh Singerin Spotlightia ja kriitikoiden ylistämää ja Brie Larsonin GG-palkitulla suorituksella palkittua Roomia. Muut ehdokkaat ovat Bridge of Spies, The Martian, The Big Short sekä Saoirse Ronanin roolisuorituksen myötä Brooklyn.

And the Oscar goes to: The Revenant.

Parhaat Naiset

Parhaan Naispääosan kategoriassa ei suuria yllätyksiä nähty. Golden Globe -voittajat Jennifer Lawrence Joysta ja Brie Larson Roomista ovat ehdolla, samoin hieman yllättäen ilman GG:a jäänyt Cate Blanchett (Carol). Kolmikosta vain Larson on ilman Oscar-voittoa ja vaikka rakastinkin Saoirse Ronanin suoritusta Brooklynissa, niin on melkoinen ihme mikäli Oscar-patsas tämän kolmikon ulkopuolelle karkaa. Viides ehdokas on Charlotte Rampling kriitikoiden ylistämän 45 Yearsin tähdistöstä.

Näkemättä Carolia ja Roomia on todella hankala sanoa, kuka kolmikosta voiton vie, mutta koska sydämeen mahtuu vain yksi nainen (kerrallaan), niin jatkan liputtamistani Jennifer Lawrencen puolesta. Larson nousee perintöprinsessaksi, ellei jopa voita koko pottia.

Sivuosapalkinnon kohtalo onkin sitten enemmän pimennossa. Olen nähnyt leideistä nykyisessä roolissaan vain Jennifer Jason Leigh'n (The Hateful Eight), joten mitään ennakointeja on haastavaa tehdä. Golden Globeissa juhli Kate Winslet roolistaan Steve Jobsissa, joten kertoimet lienevät näiden kahden naisen puolella, Leigh'n suoritus Quentin Tarantinon elokuvassa oli yksi elokuvan parhaimpia, ellei paras. Alicia Vikander voisi olla suurin haastaja tälle kaksikolle ja olisi voinut saada ehdokkuuden sekä Ex Machinasta että Danish Girllistä. Tällä kertaa rooli transseksuaalin Eddie Redmaynen vaimona toi ehdokkuuden ja todennäköisesti aivan ansaitusti. Muut ehdokkaat ovat Rachel McAdams Spotlightista ja Rooney Mara, joka esiintyy ehdokkuuden arvoisesti Cate Blanchettin rinnalla Carolissa.

And the Oscar goes to: Kate Winslet.

Parhaat Miehet

Ennen Miespääosaan uppoutumista täytyy mainita, että kun Sylvester Stallone sai suurimmat aplodit sivuosaehdokkudestaan, varasin ensi viikonlopulle välittömästi lipun Creed: The Legacy of Rocky'n näytökseen. Miessivuosa-Oscarissa Syltty on enemmän kuin tiukasti kiinni voitettuaan jo Golden Globen, mutta myös Mark Rylance (Bridge of Spies) kannattaa pitää mielessä. Tom Hardy oli The Revenantin kusipääpahis ja jätti ainakin meikäläisen hieman kylmäksi, joten ehkei palkintoa tästä Tomille. Ehdokkuuden mies joka tapauksessa ansaitsi, etenkin kun Miespääosaehdokkuuteen Mad Max: Fury Road ei tällä erää riittänyt. Mark "sivuosa" Ruffalo (Spotlight) ja Christian Bale (The Big Short) lienevät tässä kategoriassa turisteja, vaikka odotankin molempien miesten elokuvilta melko paljon.

And the Oscar goes to: Sylvester Stallone!

Paras Miespääosa... Sen piti tulla Lentäjästä, se olisi voinut tulla Veritimantista, sen olisi pitänyt tulla The Wolf of Wall Streetista... Leonardo DiCaprio voitti jo Golden Globen ja mikäli mies onnistuu voittamaan BAFTAn Bryan Cranstonin (Trumbo) ja Eddie Redmaynen (Danish Girl) edestä, niin voisin lyödä vaikka hattuni vetoa sen puolesta, että Leon kirous raukeaa viimein ja mies saa Oscarinsa, sillä kaikki merkit viittaavat siihen että tämä on Leon vuosi. MUTTA... Trumbo on elokuva, jota odotan ehkä eniten tänä talvena. Se tulee ensi-iltaan 12.2. ja sen nähtyäni osaan varmasti sanoa, kuka palkinnon pokkaa. Steve Jobs on elokuva, josta voisi voittaa Oscarin ja Michael Fassbender on Leon ja Bryanin harmiksi mies, joka sen voi Applen perustajaa esittämällä voittaa. Matt Damon vietti kuukausia Yksin Marsissa, mutta niin hyvä kuin elokuva ja miehen suoritus olivatkin, en jaksa uskoa tällaiseen ihmeeseen.

Kuten Parhaan Naispääosankin kohdalla, tässäkin täytyy antaa sydämen viedä. Lisäksi lupasin jo ystäväni Aven blogissa, että muutan Norjaan mikäli toisin käy, joten sanotaan nyt että Oscarin saa: Leonardo DiCaprio!

Paras Ohjaus ja Käsikirjoitus

Parasta Ohjausta on turha sen kauempaa etsiä. Voittaja tulee löytymään kaksikosta Tom McCarthy (Spotlight) - Alejandro Gonzalez Iñarritu (The Revenant). George Miller on kulttihahmo siinä missä Quentin Tarantinokin, mutta se tuskin tulee riittämään. Tarantino tosin jäi kokonaan ilman ehdokkuutta, joten siinä suhteessa voidaan todeta Millerin onnistuneen astetta paremmin Mad Max: Fury Roadin kohdalla. Lenny Abrahamsonille (Room) ja Adam McKaylle (The Big Short) ehdokkuus itsessään on jo hieno saavutus, vaikka koko viisikko onkin kiven kova.

The Oscar goes to: Alejandro G. Iñarritu!

Käsikirjoituspalkinto sitten... Steve Jobsin tarina kiinnosti Golden Globeissa siinä määrin, että Aaron Sorkin vei voiton. Akatemiaa Jobsin tarina ei kuitenkaan kiinnostanut, missään määrin, sillä Sorkinin kässäri jäi kokonaan ilman ehdokkuutta. Ex Machinassa on niin kutkuttava ja monimuotoinen tarina, että Alex Garlandin ehdokkuus on täysin perusteltu. Samaa voidaan sanoa myös Bridge of Spiesin kohdalla, jonka tarina on kuin suoraan kirjan sivuilta, vaikka kyseessä onkin Original Screenplay eli ei-lainattu. Josh Singer ja Tim McCarthy olivat lähellä voittoa jo GG:ssa ja Gotham Awardseissa kaksikko saikin voiton Spotlightin kässäristä. Disneyn ylivoima Animaatiokategoriassa lienee taattu, mutta riittääkö Inside Outin hype käsikirjoitussarjassa - tuskin. Straight Outta Comptonille jo ehdokkuus oli komea suoritus, mutta se tuskin voittoon saakka riittää tässä seurassa.

Alkuperäisen Käsikirjoituksen Oscar menee allekirjoittaneen kirjoissa Alex Garlandille!

Lainattu käsikirjoitus taitaa olla tänä vuonna se mielenkiintoisempi. Ilman ehdokkuutta jäi mm. Alejandro G. Iñarritu. Ehdolla ovat The Big Shortin takaa löytyvät Charles Randolph ja Adam McKay, Colm Toibinin romaanin Brooklyn hienosti elokuvaksi muokannut Nick Hornby, The Martianin takaa löytyvä Drew Goddard, ylistetyn Roomin käsikirjoituksen omasta teoksestaan loihtinut Emma Donoghue sekä yhden suosikkielokuvan Carolin takaa löytyvä Phyllis Nagy. Irlantia rakastavana liputan Hornbyn puolesta, mutta The Big Short ja Room olivat ehdolla jo GG:ssa, joten niille on povattava ennakkosuosikin viittaa. The Martiania lukuunottamatta kaikki ovat ehdolla myös BAFTA-palkintoon, joten se voitaneen jättää mustan hevosen asemaan tässä kisassa. Carol on todella mielenkiintoinen elokuva, eikä vähiten Blanchettin ja Maran vuoksi, mutta myös elokuvan tarina kiinnostaa. Voisiko se nousta podiumille - ehkä.

Heitetään tähän vain intuition turvin, että Oscarin saa: Emma Donoghue.

Ehdokkuusrohmut?

The Revenant 12
(Elokuva, Miespääosa, Miessivuosa, Ohjaus, Kuvaus, Leikkaus, Tuotanto, Puvustus, Meikkaus, Äänimiksaus, Äänieditointi, Erikoistehosteet)

Mad Max: The Fury Road 10  
(Elokuva, Ohjaus, Kuvaus, Leikkaus, Tuotanto, Puvustus, Meikkaus, Äänimiksaus, Äänieditointi, Erikoistehosteet)

The Martian 7
(Elokuva, Miespääosa, Käsikirjoitus, Tuotanto, Äänimiksaus, Äänieditointi, Erikoistehosteet)

Spotlight 6
(Elokuva, Miessivuosa, Naissivuosa, Ohjaus, Käsikirjoitus, Leikkaus)

The Big Short 5
(Elokuva, Miessivuosa, Ohjaus, Käsikirjoitus, Leikkaus)

Entäs Miekkailija?

Suomeen ei tällä kertaa Oscar-ehdokkuutta irronnut. Klaus Härön Miekkailija jäi loppuviisikosta todennäköisesti vain vähän, mutta silti tarpeeksi. Elokuvan ohjausta ja näyttelijätyötä kehuttiin Yhdysvalloissa kriitikkojen keskuudessa, mutta silti Vieraskielisen Elokuvan ehdokkuudet menivät Unkariin ja Tanskaan Euroopan osalta, kun Golden Globen jo pokannut Son of Saul ja Krigen - The War ottivat paikat ennen Miekkailijaa. Kolme muuta ehdokasta ovat Kolumbian El Abrazo de la Serpiente, Jordanian Theeb sekä turkkilais-qatarilainen Mustang. Se vähä mitä olen elokuvista ennakkoon kuullut ja lukenut, niin Saul Fia eli Son of Saul ja Theeb olisivat suurimmat voittajasuosikit Vieraskielisen Oscarin saajaksi.

The Oscar finally goes to: Saul Fia (Unkari).

Animaatioiden Kerma

Disney on jälleen lähellä Oscaria, kun Inside Out sai odotetusti ehdokkuuden Täyspitkän Animaation Oscariin. Henkilökohtaisesti olen iloinen Marnie - Tyttö Ikkunassa elokuvan saamasta ehdokkuudesta, kyseessä siis Studio Ghiblin viimeisin elokuva. Charlie Kaufmanin mielenkiintoinen tietokoneanimaatio Anomalisa lienee kuitenkin Inside Outin suurin haastaja kaikkien kriitikkopalkintojensa ja kakkossijojensa (Kyllä, ykkönen on aina ollut Inside Out) perusteella. Muut ehdokkaat ovat O Menido e o Mundo ja epäilemättä sympaattisin ehdokas Shaun the Sheep Movie. Voittajasta tuskin tarvitsee kuitenkaan sen enempää vääntää, vaikka toivoisinkin Hiromasa Yonebayashin ohjaukselle Oscaria, vaikka sitten Hayao Miyazakin perinnön vuoksi.

The Oscar goes to: Inside Out!

Miksei riittänyt?

The Hateful Eight sai 3 ehdokkuutta. Näihin eivät lukeudu Paras Elokuva tai Paras Ohjaus, ei edes Paras Käsikirjoitus. Olisiko puheissa Quentin Taratinon taantumisesta sittenkin jotain perää vai eikö Akatemia vain arvosta miehen skandaaliherkkyyttä ja asennetta? Yhtä kaikki, 3 ehdokkuutta on floppi, vaikka näyttääkin tietysti paremmalta dvd:n kansilehdessä, kuin pelkät Iltalehden ja Hesarin "4 Tähteä" hehkutukset.

Tom Hanks tuntui koko Bridge of Spiesin ajan kannattelevan elokuvaa, siitäkin huolimatta mies jäi roolistaan ilman minkäänlaista mainintaa tai ehdokkuutta. Tätä voidaan pitää Hanksin ura huomioon ottaen pettymyksenä.

Danish Girl ja Carol jäivät rannalle Parhaan Elokuvan kategoriassa, kuten myös Tarantinon The Hateful Eight. Viimeisimmän kohdalla yllätys ei liene niin suuri, mutta kaksi ensimmäistä nousivat näyttelijäsuoritustensa ansiosta ehdolle useammassakin muussa kategoriassa. Paras Elokuva valitaan kuitenkin parhaista, joten jos ei mahdu Akatemian mielestä 7 parhaan elokuvan joukkoon, joihin kuitenkin The Martiankin lukeutui, voi vain toivoa että nämä elokuvat palkitaan edes jostain.

Steve Jobs on dramatisoitu henkilökuva, jonka pääosassa ja keskeisimmissä rooleissa ovat näyttelijäsuoritukset. Siitäkin huolimatta elokuvan jääminen Parhaan Elokuvan tai Käsikirjoituksen tai Ohjauksen kategoriossa ilman ehdokkuutta lienee yllätys. Kaikki kunnia (ja paineet) Michael Fassbenderille ja Kate Winsletille, ilman heitä elokuva olisi nimittäin jäänyt kokonaan ilman Oscar-ehdokkuuksia - ja SE olisi ollut farssi!


Näillä lähdetään sitten eteenpäin, ensi kerralla tulossa The Big Shortin ja mahdollisesti Creedin arviot. Kokonaisuudessaan Oscar-ehdokkaat voi tarkistaa vaikkapa TÄÄLTÄ. Palaillaanpas taas, huomenna on jo viikonloppu!

Share this:

CONVERSATION

4 kommenttia:

  1. Olipas mielenkiintoinen ja tyhjentävä teksti! Mun pitää nyt äkkiä alkaa katsomaan kaikki leffat läpi, että osaa edes jollain perusteella arvioida mahdollisia voittajia! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Thanks Avecci! Mä jatkoin kahlaamista ja huomenna täytyy kirjottaa tuosta The Big Shortista, kivaa kun on tällanen flow päällä kirjottamisen kanssa :)
      ps. Teidän luona on ehkä parempi, täältä on turhan paljon matkaa aamulla töihin :D

      Poista
    2. Tarkistin Tommilta, voidaan olla meillä! Saas nähdä, ehkä se jopa liittyy seuraan! :D

      Poista
    3. Hyvä Tommi! Ollaanpas yhteyksissä ja suunnitellaan :)

      Poista