Esseehommia: Kummisetä 45 vuotta
Kummisetä 45 vuotta
– Tuhat sanaa kaikkien aikojen rikoselokuvasta
Hautausurakoitsija Bonasera
pyytää Don Vito Corleonelta
palvelusta tämän tyttären Connien
hääpäivänä. Hän haluaa Corleonen tappavan hänen tyttäreensä kajonneet
paskiaiset, jotka eivät teon raakuudesta huolimatta saaneet tuomiota
oikeudessa. Mies on koko ikänsä luottanut amerikkalaiseen
yhteiskuntajärjestelmään ja kokee tulleensa petetyksi. Don Corleone – Kummisetä
– pettyy Bonaseran asenteeseen ja siihen, että tämä tulee pyytämään häntä
tappamaan jonkun rahasta samalla, kun hänen tyttärensä juhlii hääpäiväänsä.
Tämä ei Kummisedän mielestä ole ”oikeutta”, sillä Bonaseran tytär on sentään
vielä hengissä. Miehet saavat lopulta sovittua oikeuden tapahtumisesta ja
Kummisetä pääsee jatkamaan tyttärensä hääpäivää. Hän sopii hautausurakoitsijan
kanssa, että jonain päivänä hän tulee pyytämään tältä vastapalvelusta, mutta
toivoo myös, ettei se päivä koskaan koittaisi.
Kummisetä on elokuva, jonka lähes jokainen elokuvaihminen on
elämänsä aikana nähnyt. Sitä pidetään yhtenä kaikkien aikojen parhaista
elokuvista ja muun muassa AFI nosti yhdeksi vuosisadan merkittävimmistä elokuvista.
Vuonna 1972 ilmestynyt mestariteos sai kaksi jatko-osaa, joista varsinkin
ensimmäinen nauttii tänäkin päivänä jopa ensimmäisen osan kaltaista suosiota
ympäri maailman. Tuotantovaiheessa elokuvaa pidettiin tuhoon tuomittuna eikä
sen nuorta ohjaajaa – italialais-amerikkalaista Francis Ford Coppolaa – pidetty Paramountilla juuri missään
arvossa. Kun Coppola ilmoitti tekevänsä käsikirjoitukseen muutoksia ja tahtovansa
pääosiin Al Pacinon kaltaisia
kokemattomia näyttelijöitä Marlon
Brandon lisäksi, oli Coppola pitkään vaarassa menettää koko projektin.
Rikoselokuvilla on Yhdysvaltojen
elokuvahistoriassa suuri merkitys. Erilaisia Al Caponeen ja muihin mafiosoihin ja rikollisiin liittyviä elokuvia
oli toki tehty jo ennen vuotta 1972 useita, mutta juuri Kummisetä muutti käsityksen siitä, mitä rikoselokuvat
parhaimmillaan voivat olla. Tähän asti elokuvateollisuus oli kuvannut
rikolliset läpeensä pahoina ihmishirviöinä, jotka tavoittelivat vain omaa
etuaan ja jotka toimivat vailla moraalia tai eettisiä periaatteita. Vito
Corleone puolestaan on mies, jolle perhe on kaikki kaikessa. Sisiliasta New
Yorkiin siirtolaisena tullut Vito rakensi koko liiketoimintansa perheensä
ympärille ja tärkeimpiä kumppaneita liiketoimien sujumiselle olivat hänen omat
lapsensa. Coppola poikkeaa perinteisestä rikolliskuvauksesta tekemällä Vitosta
miehen, joka haluaa välttää väkivallan käyttöä ja hoitaa liiketoimensa
vaihdannaistalouden avulla – palveluksia vaihdetaan palveluksiin.
Santino, Fredo, Michael ja ottopoika Tom Hagen ovat Vitolle kaikki kaikessa – Connieta unohtamatta.
Italialaisen kulttuurin mukaisesti perhesuhteet olivat tiiviitä ja niitä
vaalittiin kaiken aikaa. Kun Connien häissä otetaan perhepotrettia, Kummisetä
viheltää pelin poikki ja ilmoittaa, ettei kuvaa voida ottaa ilman Michaelia,
joka saapuu häihin hieman myöhässä uuden naisystävänsä Kay Adamsin kanssa. Al Pacinon näyttelemä Michael Corleone on
hahmo, joka on pyrkinyt koko elämänsä tekemään asiat toisin ja olemaan
puuttumatta isänsä työasioihin. Myös Vito toivoo nuorimmasta pojastaan ennemmin
senaattoria tai kuvernööriä, kuin mafiaperheen johtajaa. Kohtalo puuttuu
kuitenkin peliin, kun Santino ammutaan ja Fredosta ei vain yksinkertaisesti ole
johtajaksi – Kummisedäksi.
![]() |
Michael Corleonen rooli teki Al Pacinosta tähden |
Nuori Michael on elokuvasarjan
keskushahmo, jonka ympärille koko Kummisetä-trilogia
rakentuu ja jonka elämä muuttuu ratkaisevasti Viton jouduttua sairaalaan
ampumisvälikohtauksen seurauksena. Michael joutuu jättämään Kayn ja koko
perheensä ja pakenemaan Sisiliaan muiden mafiaperheiden koston pelossa.
Sisiliassa hän tapaa kuvankauniin Apollonian,
paikallisen kauppiaan tyttären, johon rakastuu sydänjuuriaan myöten.
Valitettavasti koston kierre saavuttaa Michaelin ja Apollonia kuolee pian
nuorenparin häiden jälkeen pommi-iskussa. Apollonian kuolema kääntää
maltillisen ja oikeuteen uskovan Michaelin maailman päälaelleen ja hän palaa
Yhdysvaltoihin mielessään vain ja ainoastaan kosto. Maailmankuvan synkkeneminen
ja Viton kuolema johtavat siihen, että Michael päättää viedä mafiasodan
päätökseen tuhoamalla kaikkien muiden perheiden päähenkilöt. Tämän tapahtuessa
Michaelista tulee Connien lapsen kummisetä ja elokuva saa arvoisensa päätöksen,
kun Michael osoittaa todellisen luonteensa tapattamalla Connieta kaltoin
kohtelevan miehen Carlon. Perheen
kuopuksesta kasvoi hetkessä Kummisetä.
Kummisedän hienous piilee sen ajattomuudessa. Vuonna 1972 tehty,
40-luvun New Yorkiin sijoittuva elokuva voisi yhtä hyvin olla 2000-luvun
tuotantoa. Vaatimattomalla kuuden miljoonan dollarin budjetilla tehty elokuva
nousi pian suureksi menestykseksi, eikä sen hankkima kulttimaine varmasti katoa
koskaan. Coppola kuvaa New Yorkia ja Corleonen perhettä tyylikkäästi ja myös
elokuvan kuvaustapa, jossa kamera pysyttelee visusti henkilöiden silmien
korkeudella, täydentää täydellisyyttä hipovaa teosta. Al Pacino nousi elokuvan
myötä yhdeksi Hollywoodin rakastetuimmista näyttelijöistä, eikä liene väärin
väittää, että ilman Kummisetää myös Robert Duvallin tai Diane Keatonin kaltaisten tähtien ura
olisi ollut toisenlainen.
Elokuvia verrataan usein
toisiinsa niiden saavuttamien palkintojen ja kunniamainintojen perusteella. Kummisetä voitti kolme Oscar-palkintoa,
joista yksi oli parhaan miespääosan Oscar. Marlon Brando oli 1970-luvulla jo
tunnettu ja kuuluisa näyttelijä, jolla oli myös mielipidevaikuttajan status.
Vuoden 1973 Oscar-gaalassa Brando otti kantaa Yhdysvaltojen alkuperäiskansojen
kohteluun jättämällä koko tilaisuuden väliin ja lähettämällä nuoren
intiaanitytön vastaanottamaan palkintoa hänen puolestaan. Tyttö piti Brandon
puolesta kiitospuheen, jossa kritisoi voimakkaasti alkuperäiskansojen kohtelua
ja asemaa Yhdysvalloissa. Tempaus herätti keskustelua Yhdysvalloissa ja
voidaankin todeta Brandon saavuttaneen – ainakin osittain – tavoitteensa
alkuperäiskansojen kohtelun parantumisesta.
Vaikka elokuva on itsessään jo
mestariteos, niin erityismaininnan ansaitsee myös elokuvan musiikki. Pitkän
uran musiikin parissa tehnyt Nino Rota
loi Mario Puzon romaaniin
perustuvaan Kummisetä-trilogiaan
ikimuistoisen musiikin, josta mies palkittiin niin Golden Globe-, Bafta- kuin
Oscar-palkinnollakin. Ennen Kummisetää
Rota tunnettiin esimerkiksi Federico
Fellinin kaltaisten legendojen elokuvien musiikeista ja uransa aikana
säveltäjä toteutti myös oopperoita ja muita musiikkiteoksia, joista hänet
tullaan muistamaan vielä pitkään. Erityisesti Kummisetää varten sävelletty Speak
Softly Love on yksi upeimmista elokuvakappaleista ja se on levytetty
aikojen saatossa myös suomeksi esimerkiksi oopperalaulaja Waltteri Torikan
toimesta.
Pidän Kummisetää yhtenä kaikkien aikojen elokuvista. Näin sen ensimmäisen
kerran ehkä kuusivuotiaana vanhempieni hyllyssä komeilleelta videokasetilta.
Nuorena poikana en kolmetuntista epookkia jaksanut loppuun asti katsoa, mutta
ensikosketus yhteen elokuvahistorian suurimmista timanteista oli joka
tapauksessa otettu. Katsoin elokuvan kokonaisuudessaan vasta vuonna 2012, jonka
jälkeen olen ottanut tavakseni katsoa koko trilogian läpi vähintään kerran
vuodessa. Tämä itsessään jo kertoo siitä, kuinka hyvin elokuva kestää aikaa ja
kuinka siitä löytää joka katselukerralla jotain uutta. Tällaisia elokuvia tulee
harvoin vastaan, vaikka kyseessä olisikin mestariteos tai muuten merkittävä ja
koskettava kokemus.
Kummisetä on ajaton klassikko, joka pysyttelee niin omillani kuin virallisemmillakin
listoilla kärkipäässä varmasti hamaan tulevaisuuteen asti. Elokuvan hahmojen
väliset suhteet, tyylikkäät italialaiset puvut liiveineen kaikkineen ja
esimerkiksi Michael Corleonen tapa tehdä asioita ajoittain kylmästikin ovat
asioita, joiden vuoksi rakastan elokuvaa. Elokuva on vuosikymmenten saatossa
noussut kulttiasemaan ja uskoisin sen olevan myös yksi lainatuimmista teoksista
koskaan. Kukapa ei olisi tehnyt leikillisesti ystävälleen ”tarjousta, josta ei
voi kieltäytyä”. Silti pidän yhtenä hienoimmista ja tärkeimmistä lainauksista
lausetta, jonka Vito Corleone toteaa kummipojalleen Johnny Fontanelle: ”Mies, joka ei vietä aikaa perheensä kanssa, ei
voi koskaan olla oikea mies.” Lauseeseen kiteytyy upeasti koko elokuvasarjan
sanoma ja se toimii myös oikeassa elämässä hyvänä ohjenuorana. Perhe on
ihmiselle parhaimmillaan voimavara, joka pitää hengissä ja jonka kaikki jäsenet
kohtelevat toisiaan tasapuolisesti. Siksi pidän Kummisedästä, sen hahmoista ja sen tarinasta erityisen paljon.
https://saglamproxy.com
VastaaPoistametin2 proxy
proxy satın al
knight online proxy
mobil proxy satın al
2LQED